Pracownia


Cyfrowy portret
Gdy przeglądamy strony poświęcone malarstwu cyfrowemu, możemy zobaczyć wspaniałe prace, podziwiać talent rysowników. Wtedy przychodzi nam ochota, by coś samemu narysować, Najczęściej są podobizny naszych znajomych, portrety znanych osób - lecz nie zawsze efekty naszych prac są zadawalające. Dlatego wyręczamy się programami graficznymi, to z ich pomocą możemy przerobić zwykłą fotografię na malarskie dzieło.
Najczęściej są one już wyposażone w gotowe filtry, które dają nam niesamowite możliwości modyfikowania zdjęć i uzyskania obrazu malowanego kredą, techniką olejną czy akwarelą. Nie od razu damy je na wystawę fotograficzną, ale po wydrukowaniu na dobrym papierze możemy sobie powiesić w salonie a wykonanie zajmuje nam kilka minut.
Każdy portret zaczynamy od przygotowania podłoża - do naszych celów wykorzystamy gotowe tekstury papieru, kartonu czy płótna, mieszane w trybie (pomnóż, nakładka). Zawierają one powtarzalną fakturę, wypukłości, które wraz z cieniami tworzą głębię obrazu.

Przerobienie zdjęcia na szkic, to zapewniająca ciekawy efekt, bardzo prosta obróbka. Pierwszą czynnością będzie pozbycie się kolorów, najlepszy rezultat uzyskamy wybierając mikser kanałów lub tryb LAB. Następnie powielamy warstwę, wybieramy rozmycie gaussowskie w trybie mieszania (podziel) - tak przygotowana warstwę możemy modyfikować w galerii filtrów.


Warstwy z rozmyciem gaussowskim w trybie mieszania (podziel) z filtrami (kolorowanie kredkami i kreda i węgiel). Tło wypełnia tekstura rysowana ołówkiem.z maską kanału RGB.
Przy wyborze tematu, który będziemy malować należy wziąć pod uwagę technikę malarską, którą będziemy symulować. W naszym przypadku będzie to malowanie węglem i ołówkiem.


Powyżej efekt malowania fabrą olejną na płótnie, fakturę płótna i pędzla imituje tekstura mieszana w trybie (pomnóż).
Rezultat widoczny w powiększeniu...>>
Tutaj widzimy technikę malowania pędzlem na płótnie.Poniżej efekt pasteli - filtry (suchy pędzel, akcętowanie krawędzi, pastele) z nałożonymi teksturami.


Najłatwiejszym zabiegiem jest upiększenie portretu warstwą (wypełnienie kolorem) w trybie mieszania (łagodne światło, jaśniej) i oprawienie w gustowną ramkę.
Obok symulacja obrazu olejnego, postarzanie płótna i drobne pęknięcia to również wynik nałożenia tekstur.

Co warto wiedzieć?
W świecie, który nas otacza portrety można spotkać na każdym kroku – w reklamach, na okładkach czasopism, plakatach… Można także zaryzykować stwierdzenie, że portret jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów fotograficznych. Zdjęcia tego typu robimy w wielu różnych sytuacjach, poczynając od ważnych chwil z naszego życia, poprzez fotografie z wycieczek, a na całkowicie spontanicznym pstrykaniu kończąc. Zwłaszcza teraz w epoce fotografii cyfrowej, gdy aparaty stają się jedną z podstawowych funkcji telefonu komórkowego, zdjęcia portretowe robią furorę i powstają ich ogromne ilości. Niestety zazwyczaj ich wartość artystyczna (jak również techniczna) jest na tyle niska, że zupełnie nie są godne uwagi.
Do wykonania prawidłowego portretu najlepiej użyć obiektywu o długiej ogniskowej. Optyka tego typu sprzyja robieniu zdjęć, na których fotografowany obiekt ma prawidłowe proporcje. Jeśli jesteśmy zmuszeni fotografować obiektywem o krótszej ogniskowej, powinniśmy korzystać z najdłuższej dostępnej. Bezpieczniej jest również fotografować wówczas profil, który stwarza mniejsze zagrożenie wystąpienia zniekształceń. Wbrew panującej opinii, równie istotna jest ostrość obiektywu. Aparaty cyfrowe funkcjonują w taki sposób, że zdjęcia nimi wykonane będą bardziej ostre niż zdjęcia wykonane z taką samą optyką aparatem analogowym. Dlatego warto szukać takiego szkła, które gwarantuje ostrość przy jak najmniejszej przysłonie. Ostre zdjęcia zawsze są pewnym przejawem wysokiej jakości obiektywu, natomiast wszelkiego rodzaju zmiękczenia (tak często pożądane w portretach) z łatwością można uzyskać w programie graficznym.
Zanim zrobimy zdjęcie, musimy ustawić aparat. Kierujemy się zasadą, że aparat powinien znajdować się na linii wzroku modela, szczególnie gdy fotografujemy dziecko bądź zwierzę. Aby wzrok odbiorcy zdjęcia skierowany był przede wszystkim na portretowanej osobie, musimy zastosować płytką głębię ostrości. W ten sposób przytłumimy nieco tło, skutecznie kierując całą uwagę na modela. Odpowiednio dobraną głębią ostrości można uwydatnić także fragment fotografowanej twarzy, na przykład oczy. Istotnym elementem jest również dobre oświetlenie - gdy nie dysponujemy sztucznym oświetleniem podczas sesji portretowej, możemy wykorzystać to naturalne, by doświetlić twarz czy inną część ciała w miejscu, w którym naturalnie pada cień. Aby to zrobić, należy użyć blendy. Osoba fotografowana ustawia się bokiem do światła słonecznego, a blendę ustawiamy z drugiej strony twarzy, by odbić światło i doświetlić jej drugą część.
Malujemy na tablecie
Programy do grafiki komputerowej mają niesamowity potencjał i rozpościerają przed rysownikiem zupełnie nowe możliwości. Wystarczy tylko zaopatrzyć się w dobry tablet graficzny i mieć jako takie zdolności plastyczne. Poniżej obrazy namalowane na tablecie - nadesłane przez Alana
Na następnej stronie możemy zobaczyć malowany cyfrowo krajobraz...>>