Pracownia


Cyfrowy krajobraz
Tradycyjna umiejętność rysowania i malowania nie jest już jedynym wyznacznikiem kreatywności plastycznej. Wraz z pojawieniem się komputera każdy może zmieniać zwykłą fotografię w malarski obraz lub stworzyć go samemu od podstaw. Obrazy, które powstają w technice cyfrowej wyznaczają nowy kierunek w poszukiwaniach artystycznych i odsłaniają nowe możliwości.
Programy graficzne umożliwiają przerobienie fotografii w prawdziwe dzieło sztuki, pozwalają dokonać fotomontażu, zmienić kolorystykę a nawet porę dnia. Powstały obraz to jakby kawałek innego świata, gdzie artysta poprzez wewnętrzny przekaz próbuje pobudzić naszą wyobrażnię. Próbuje nam pokazać coś interesującego, coś z pogranicza iluzji, co przemawia do naszego oka i umysłu.
Nam zależy na przerobieniu zdjęć krajobrazowych na obrazy imitujące farbę olejna, akwarelę czy pastele.


Na zdjęcie powyżej nałożono filtr (papier listowy), efekt był powtórzony trzykrotnie z różnymi ustawieniami (balansu obrazu), mieszanie w trybie (pomnóż) - na ostatnią warstwę nałożono filtr (górnoprzepustowy).
Najproszczym zabiegiem będzie uzyskanie szkicu. Stosujemy rozmycie gaussowskie w trybie mieszania (podziel), tak przygotowaną warstwę możemy modyfikować w galerii filtrów - korzystamy z filtru ( papier listowy, akcętowanie krawędzi).


Namalowanie akwareli cyfrowo wykonujemy na kilku warstwach, stosujemy najczęściej filtry (maźnięcie farbą, suchy pędzel, wycinanka). Technika jest dosyć złożona i wymaga wielu prób, różnych ustawień w kryciu i mieszaniu warstw.
Symulowana technika malarska nie zawsze odda nam efekt złożoności wszystkich procesów nakładania farb, dlatego musimy przygotować odpowiednie warstwy imitujące pociągnięcia pędzla. Poniżej tekstury, które naśladują malowanie akwarelą.


Powyżej efekt malowania farbą olejną na płótnie, użyte filtry to (maźnięcie farbą i smużenie). Fakturę płótna i pędzla imituje tekstura mieszana w trybie (pomnóż).
Rezultat widoczny w powiększeniu...>>
Tutaj widzimy technikę malowania pędzlem - filtry (wycinanka, płaskorzeźba). Cały proces wymaga zastosowania kilkunastu operacji, dlatego pokażemy go w osobnym tutorialu.


Efekt granulacji papieru i porowatości podłoża to wynik nałożenia w trybie (ekran) wcześniej przygotowanych tekstur.
Obok symulacja obrazu malowanego farbami pastelowymi, żeby uzyskać bardziej intensywne kolory i światła musimy rozjaśnić fotografię i zwiększyć nasycenie barw. Możemy także użyć trzech warstw w kolorach (fff59b, 00bff6, ff71b7) mieszanych kolejno w trybach (pomnóż, ekran, ekran).

Zastosowanie filtra (wycinanka) pozwala uzyskać ciekawy efekt rysunku wektorowego. Górna warstwa z filtrem (górnoprzepustowy) mieszana w trybie nakładka.

Co warto wiedzieć?
Pastela olejna – lekcja rysunku
Pastele olejne najczęściej dostępne są w formie kompletów w gamie 12, 24 lub 48 kolorów. W sklepach profesjonalnych występują również w wersji na sztuki. Pracę nad rysunkiem rozpoczynamy od wybrania obiektu lub pejzażu który chcemy narysować.. Na arkusz papiery lub płótno nanosimy, neutralnym kolorem orientacyjny zarys naszego przedmiotu. Następnie zaczynamy nakładać kolory bazowe i zarys detali które stopniowo zaczniemy rozbudowywać. Kontrolując siłę nacisku możemy uzyskać efekt bardziej lub mniej kryjącego koloru dzięki czemu barwy mogą się przenikać i tworzyć efekt laserunku. Dodatkowo, pastele olejne mieszają się ze sobą, co pozwala na nakładanie grubszej warstwy i zachodzenie na siebie kolorów, a w konsekwencji tworzenie nowych odcieni, podobnie jak dzieje się to z farbami olejnymi lub temperami. Obrazy można poprawiać, stosując rozpuszczalnik – terpentynę. Prace wykonane w tej technice są bardzo podobne do obrazów olejnych, odporne na światło i bardzo trwałe. Kiedy detale i ogólny kształt mamy już naniesione, spokojnie zabieramy się na zapełnianie większych powierzchni naszej pracy obserwując uważnie nasz obiekt. Nie bójmy się eksperymentować i starać się uchwycić grę światła. Pastela olejna to bardzo wdzięczny materiał do właśnie takich efektów. Teraz pozostaje juz tylko wykończenie i wygładzenie kilku kresek nasz obraz będzie gotowy.Głównym składnikiem pasteli jest wosk i biała glinka sprasowana z drobno zmielonym pigmentem oraz odrobina oleju lnianego. Dzieki temu możliwe jest gładkie nakładanie i rozcieranie pasteli na powierzchni papieru. Światło trwałość i jakość pasteli zależy głównie od proporcji pigmentów i składników oleistych.
Akwarele - Jak malować?
Materiały jakie są nam potrzebne to: Farby akwarelowe, Pędzle – płaskie i okrągłe, różnych rozmiarów, najlepiej z włosia sobola, gdyż układają się w ostry szpic i są trwałe. Papier do akwareli – jest to specjalny bardzo chłonny papier o wyraźnie chropowatej fakturze, początkującym akwarelistom proponujemy papier średnioziarnisty (gramatura ok. 300).
Wybieramy temat, wykonujemy szkic ołówkiem lub węglem, następnie nakładamy warstwy farby. Należy pamiętać, że akwarela jest techniką laserunkową, tzn. kolejne warstwy są przezroczyste. Zaczynamy malowanie od nanoszenia warstw najjaśniejszych do najciemniejszych – do 3 warstw, gdyż papier nazbyt zmoczony może się odkształcać. Trudność nastręcza fakt, że raz położonej warstwy nie da się pokryć, można ją jedynie rozjaśnić wodą lub zebrać nadmiar farby gąbką. Ponieważ nie używa się w malowaniu akwarelą bieli, świetlistość uzyskuje się przez pozostawienie nie zamalowanego białego papieru. Przenikanie się warstw powoduje rozmycie konturów i brak wyrazistości czyli to co najbardziej pociąga w malarstwie akwarelowym.
Oleje - jak malować farbami olejnymi?
Farby olejne – są mieszanką pigmentu i olejów naturalnych (lnianego, makowego lub konopnego) oraz dodatków. Sprzedawane są w tubach, pojedynczo lub w zestawach.
Pędzle – przydadzą się różne kształty i rodzaje: pędzle okrągłe, płaskie, typu filbert, ścięte skośnie, wachlarzowe i ławkowce do gruntowania.
Podobrazia – płótno lniane, bawełniane lub konopne, drewno, tektura; podobrazie musi być zagruntowane specjalnie pod oleje; można kupić gotowe płótna na blejtramie już zagruntowane albo przygotować podobrazia samodzielnie.
Na odpowiednio zagruntowanym podobraziu wykonuje się szkic ołówkiem i nakłada cienką warstwę podmalówki. Kiedy wyschnie nanosi się kolejne warstwy, każdorazowo należy odczekać do wyschnięcia farby. Jeszcze jedna zasada: każda kolejna warstwa farby powinna być bardziej „tłusta” czyli bogatsza w olej. Farby miesza się na palecie. Dobrze jest zacząć od barw jaśniejszych, później nakładać warstwy farby z tonacji ciemniejszych. Dla uzyskania głębi, gry światła, nakłada się laserunki, warstwy półprzeźroczyste lub przeźroczyste, ale ta sztuka wymaga większego doświadczenia.
Opisane techniki malowania pochodzą ze strony - plastyczny.pl